Skip to main content

Mokyklos patalpų oro kokybės tyrimai Rumunijoje

Geriausios klasėje: „Daikin“ komercinės vėdinimo ir oro filtravimo sistemos sudaro mokiniams geresnes sąlygas, pagerindamos oro kokybę.

„Daikin“ neseniai dalyvavo išsamiame vienos iš Bukarešto mokyklos tyrime norėdama nustatyti galimą mokyklų poveikį mokiniams mokymosi ir sveikatos požiūriu.

Su ŠVOK specialistu bendradarbiavo Bukarešto statybos technikos universitetas, Statybos paslaugų fakultetas, atsižvelgdamas į „Daikin“ pripažintą patirtį ir užmegztus ryšius su vietine viešąja mokykla Bukarešto rajone, kurioje mokiniai mokosi nuo pirmos iki aštuntos klasės.

Tirti įrenginiai

  • „Airsensepro+“ (vidaus oro kokybės jutiklis)
  • Oro filtravimo įrenginiai (APU)
  • VAM vėdinimo įrenginys

Patalpų oro kokybė: nematoma problema

Vaikai, kai jie ne namie, mokykloje praleidžia daugiau laiko nei bet kur kitur. Mokyklose, kur daug vaikų mokosi vienoje klasėje, oro teršalai kaupiasi greitai. Įvairių sveikatos sutrikimų gali sukelti koncentruotas CO2, lakiųjų organinių junginių (LOJ) kiekis garų pavidalu, susidarantis dėl valymo, statybinių ir klasėje esančių medžiagų, dulkių dalelių ir alergenų, įskaitant žiedadulkes. Tai gali sudaryti nuo galvos skausmo, koncentracijos praradimo, prastos koordinacijos, pykinimo ir galvos svaigimo iki kvėpavimo sutrikimų ir organų ar centrinės nervų sistemos pažeidimų. Bakterijos ir virusai, įskaitant Covid-19 užkratą su ore esančiomis dalelėmis, kelia pavojų, jei jie nekontroliuojami, dėl greito ligų platinimo.

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) apskaičiavo, kad kiekvieną dieną apie 93 % pasaulio vaikų iki 15 metų kvėpuoja oru, kuris yra toks užterštas, kad kelia rimtą pavojų jų sveikatai ir vystymuisi. 1

Neseniai atliktame „Harvard Gazette“ tyrime nustatytas aiškus ryšys tarp mažesnių PM2.5 dalelių, kurios gali būti absorbuojamos į kraują, ir demencijos. Tai sudaro sąlygas trumpalaikiam kognityviniam suprastėjimui ir nukenčia gyventojų sveikata, o šiuo metu visame pasaulyje gyvena daugiau nei 57 milijonų žmonių su šiais sutrikimais.2

Natūralus vėdinimas gali padėti sumažinti oro kokybės problemas, bet ne visada galima atidaryti langus ir ne visada tai veiksminga. Pavyzdžiui, atvejo tyrime dalyvavusi mokykla yra įkurta tankiai apgyvendintoje miesto teritorijoje, kurioje oro kokybė lauke yra prasta, o PM2.5 ir PM10 dalelių koncentracija yra aukšta. Nepaisant to, kad gali patekti lauko teršalai ir girdisi triukšmas, kuris gali blaškyti mokymosi aplinkoje, natūralūs oro srauto kiekiai yra nenuspėjami, todėl gaivus oras pasiskirsto netolygiai ir (arba) teršalai pašalinami netinkamai. Taip pat per daug atšaldant arba įšildant dėl atidarytų langų gali suprastėti pastato šildymo arba vėsinimo sistemų energijos vartojimo efektyvumas.

Apie tyrimą

Oro kokybė daugelyje mokyklų ir darželių neatitinka nacionalinių ir tarptautinių standartų. Neturint tinkamos ventiliacijos, gali kauptis pavojingos anglies dioksido, dulkių ir radono (radioaktyvių dujų) koncentracijos. Sveikos mokyklos projektas paruoštas siekiant patobulinti klasių projektavimo gaires ir iliustruoti geros patalpų oro kokybės (IAQ) kontrolės poveikį kartu su kitais komforto veiksniais, tokiais kaip temperatūra, triukšmas ir šviesa. Tyrimo trukmė – septyni mėnesiai, o jis buvo atliekamas vienoje klasėje su maždaug trisdešimt mokinių, besimokančių joje per tyrimą.

Tyrimo sudarymas

„Daikin“ dirbo su profesoriumi Tiberiu Catalina siekdama sudaryti keturis skirtingus bandymų scenarijus, kad suprastų problemas ir nustatytų tinkamus įrangos sprendimus:

1 scenarijus. Lyginamoji analizė

Esamų oro kokybės lygių matavimas, nesumontavus įrangos.

2 scenarijus. Oro valymas (APU)

Oro filtrai įrengti klasėse prieš kietųjų dalelių įvertinimą (PM lygiai) ir po jo.
Oro valymas

3 scenarijus. APU + ventiliacija

Įrengtas šilumą atgaunantis vėdinimo įrenginys, tiekiantis klasėje gaivų orą. Temperatūra, CO2, PM ir LOJ vertės, išmatuotos prieš montavimą ir po jo.
Įrengtas šilumą atgaunantis vėdinimo įrenginys, #gaivus oras klasėms

4 scenarijus. APU + ventiliacija + papildomas filtravimas

Siekiant geresnės oro kokybės, įrengtame vėdinimo įrenginyje sumontuoti papildomi filtrai, skirti pašalinti smulkiuosius kietųjų dalelių teršalus, patenkančius iš lauko į patalpas.
Projekto „Sveika mokykla“ išvadose dar labiau patvirtinama tinkamų IAQ stebėsenos ir kontrolės priemonių integravimo svarba.

„Daikin“ patalpų oro kokybės matavimas NDIR jutikliu

Sumontuoti įrenginiai

„Daikin“ IEQ jutiklis – IoT įrenginys, įvertinantis gerovę. Patalpų aplinkos kokybė (IEQ) yra platesnė sąvoka nei vienpatalpų oro kokybė (IAQ) – ją sudaro apšvietimas, triukšmas ir elektromagnetiniai laukai. Sistemoje integruota 12 skirtingų jutiklių, kurie stebi 15 skirtingų parametrų, taip pat jie prisijungti prie „Wi-Fi“ tinklo. Patalpų oro kokybės matavimai apima CO2 koncentraciją, LOJ junginių koncentraciją ir PM2.5 bei KD10 kietąsias daleles. ​

VAM: „Daikin“ VAM įrenginys užtikrina mechaninę ventiliaciją su entalpiniu šilumokaičiu, kuris taupo energiją ir apsaugo nuo šilumos nuostolių dėl ventiliacijos, šildant patalpas, vėsinant ir atkuriant drėgnumą bei taikant nemokamą vėsinimą, kai lauko temperatūra nukrenta žemiau patalpų temperatūros.

„Daikin“ oro filtras MCK55W: oro valymą kartu su mechanine ventiliacija užtikrina oro valymo įrenginys MCK55W, kuris taip pat turi drėkinimo funkciją. Elektrostatinis HEPA filtras pritaikytas pašalinti 99,97 % smulkių 0,3 μm dalelių. ​

„Daikin“ įrenginiai yra nepriekaištingai integruojami į bendrą oro kondicionavimo ir šilumos siurblio sprendimą, kad būtų kuo paprasčiau. Šilumos atgavimas per VAM įrenginius palaiko tinkamą temperatūrą ir drėgnumą, kad susidarytų reikiamos patalpų sąlygos, tuo pačiu sumažindamas sąskaitas už energiją ir užtikrindamas optimalų komforto lygį mokiniams, kad jie galėtų dar geriau sutelkti dėmesį.

Tyrimo išvados

Rumunijos tyrime pabrėžiamas uždarų patalpų, į kurias oras negali lengvai patekti ir kuriose teršalai gali likti ir kauptis, pavojus. Projekto „Sveika mokykla“ išvadose dar labiau patvirtinama tinkamų IAQ stebėsenos ir kontrolės priemonių integravimo svarba.

Ten, kur įranga nebuvo sumontuota (pirmasis scenarijus), užfiksuotas didelis PM2.5 ir PM10 kietųjų dalelių kiekis, dėl ko pasireiškia aukšta susirgimų tikimybė. Sumontavus oro valytuvus (antrasis scenarijus), nustatyta mažesnė PM lygio rizika 29 %, bet didžiausias pagerėjimas buvo pasiektas, įrengus mechaninius vėdinimo VAM įrenginius kartu su oro filtrais (trečiasis scenarijus). CO2 lygis gerokai sumažėjo – iki 60 %. Ten, kur įrengti VAM+G3 filtrai (trečiasis scenarijus), nustatytas pastebimas PM lygio sumažėjimas. Integravus itin efektyvius F7 filtrus (ketvirtas scenarijus), pastebėtas dar didesnis sumažėjimas, o tai rodo, kad lauko PM dalelių įsiskverbimas į klases gali būti drastiškai sumažintas. ​

Derinant APU ir mechaninę ventiliaciją, galima iš esmės mokiniams pagerinti klasių patalpų oro kokybę (IAQ) ir optimalią mokymosi aplinką. ​

VAM su aukštos kokybės vėdinimu

„Buvo pastebėtas akivaizdus pagerėjimas, nes CO2 lygis išliko gerokai mažesnis už rekomenduojamą nacionalinę vertę, o dulkių koncentracija sumažėjo vidutiniškai daugiau kaip 30 %. Akustiškai triukšmo lygis buvo minimalus, o tai yra svarbu, kai oro filtrai veikia maksimaliu greičiu, kad pasiektų šiuos rezultatus. Taip pat pastebėjome, kad mokymosi rezultatai pagerėjo, be to, moksliniai tyrimai kitose šalyse įvardija aiškų ryšį tarp geros IAQ kontrolės ir pažymių. Bandomosios mokyklos mokinių ir mokytojų atsiliepimai buvo teigiami, nes padidėjo saugumo ir gerovės jausmas.“

Profesorius Tiberiu Catalina, Bukarešto statybos technikos universitetas

Išsamiau apie IAQ rasite čia

Daugiau informacijos apie „Daikin“ vėdinimo sprendimus rasite „Daikin“ ventiliacija

Daugiau informacijos apie „Daikin“ oro filtravimo sprendimus rasite „Daikin“ oro filtravimas

Šaltiniai:

[1] Daugiau nei 90 % vaikų kasdien kvėpuoja kenksmingu oru

[2] Tyrimas, atskleidžiantis akivaizdžius PM2.5 ir kognityvinio nuosmukio įrodymus | „The Harvard Gazette“

Susiję straipsniai

Rasti daugiau

Reikia pagalbos?

Rasti daugiau

Reikia pagalbos?

Rasti daugiau

Reikia pagalbos?

Reikia pagalbos?